WOI in de klas
  • welkom
  • educatief aanbod
    • kleuter- en basisonderwijs
      • Snipstory
    • secundair onderwijs
      • memorydate
    • wo I herinneren voor iedereen
  • thematisch aanbod
    • this is not a game
      • handleiding
        • eindtermen
        • hoe pak je het aan?
        • het spelmateriaal
        • spelregels
        • het nagesprek
      • extra suggesties
        • algemeen
        • filmpjes en documentaires
        • lessuggesties en inspiratiebundels
        • diverse thema's
      • veelgestelde vragen
      • colofon
      • lancering 20 juni 2017
    • Kraterfront
      • Basispakket
        • Littekens
        • Mijnenslag
          • Foto's beschouwen
            • Spanbroekmolen krater
            • Kruisstraat krater
            • Maedelstede krater
            • Peckham krater
            • Petit Bois krater
        • Lichttekens
      • Uitbreiding
      • Foto's Kraterfront
    • In de voetsporen van Sher Singh
      • algemeen
        • totale oorlog in Vlaanderen 1917
        • educatief pakket basisonderwijs
      • in de voetsporen van sher singh
        • start van het project
        • 1. Arras - Frankrijk
        • 2. Bernaville - Frankrijk
        • 3. Harigourt - Frankrijk
        • 4. Poelkapelle - België
        • 5. Hamelincourt - Frankrijk
        • 6. Armentières - Frankrijk
        • 7. Kemmel - België + Hartennes et Taux - Frankrijk
        • 8. Kemmel - België
        • 9. Epiloog luitenant - kolonel J.Shakespear
      • wonen en leven in India
        • India - de onmogelijke vraag
        • India - steekkaart
        • India - woordenboek
      • colofon
      • bronmateriaal
  • subsidies
  • contact
  • welkom
  • educatief aanbod
    • kleuter- en basisonderwijs
      • Snipstory
    • secundair onderwijs
      • memorydate
    • wo I herinneren voor iedereen
  • thematisch aanbod
    • this is not a game
      • handleiding
        • eindtermen
        • hoe pak je het aan?
        • het spelmateriaal
        • spelregels
        • het nagesprek
      • extra suggesties
        • algemeen
        • filmpjes en documentaires
        • lessuggesties en inspiratiebundels
        • diverse thema's
      • veelgestelde vragen
      • colofon
      • lancering 20 juni 2017
    • Kraterfront
      • Basispakket
        • Littekens
        • Mijnenslag
          • Foto's beschouwen
            • Spanbroekmolen krater
            • Kruisstraat krater
            • Maedelstede krater
            • Peckham krater
            • Petit Bois krater
        • Lichttekens
      • Uitbreiding
      • Foto's Kraterfront
    • In de voetsporen van Sher Singh
      • algemeen
        • totale oorlog in Vlaanderen 1917
        • educatief pakket basisonderwijs
      • in de voetsporen van sher singh
        • start van het project
        • 1. Arras - Frankrijk
        • 2. Bernaville - Frankrijk
        • 3. Harigourt - Frankrijk
        • 4. Poelkapelle - België
        • 5. Hamelincourt - Frankrijk
        • 6. Armentières - Frankrijk
        • 7. Kemmel - België + Hartennes et Taux - Frankrijk
        • 8. Kemmel - België
        • 9. Epiloog luitenant - kolonel J.Shakespear
      • wonen en leven in India
        • India - de onmogelijke vraag
        • India - steekkaart
        • India - woordenboek
      • colofon
      • bronmateriaal
  • subsidies
  • contact
1917 Totale oorlog in Vlaanderen




veelgestelde vragen

WAAR KAN IK HET BORDSPEL KOPEN OF BESTELLEN?
Dat kan via de webshop van de provincie West-Vlaanderen, of als je in de buurt van het Tolhuis bent, kan je het ook daar ter plaatse kopen.
Bezoek je met je klas de tentoonstelling BE.land, dan kan je het ook op die locatie kopen. Meer info daarrond kan je opvragen bij Sien. 

WAAROM GEBRUIKEN WE DE ZWALUW ALS SYMBOOL?

De zwaluw staat symbool voor hoop, vrijheid en de wens om veilig terug naar huis te keren. Deze vogel is een kleine sterke vogel die, net zoals vluchtelingen, een moeilijke tocht moet maken op weg naar een (nieuwe) thuis. Volgens het volksgeloof zouden zwaluwen die zich onder het dak van een huis nestelen, de bewoners geluk brengen. De trekvogel heeft ook een bijzondere betekenis voor zeelieden. Wanneer ze bij terugkomst zwaluwen zagen vliegen, wisten ze dat land en huis nabij waren. Vele zeelieden lieten daarom ook een tatoeage van een zwaluw plaatsen.

WELKE VLUCHTELINGEN KOMEN AAN BOD IN HET SPEL?
In totaal komen 14 vluchtelingenverhalen aan bod. Het zijn allemaal waargebeurde verhalen. De verhalen zijn telkens geïllustreerd aan de hand van beelden uit privé- en erfgoedcollecties. De verhalen zijn verspreid over de tijd, vanaf de 14e eeuw tot nu. Als leerkracht kan je zelf kiezen met welke vluchtelingenverhalen je leerlingen zullen spelen. Kies bijvoorbeeld voor de verhalen over de Eerste Wereldoorlog, of voor die verhalen waarvan de periodes in je lessenplan aan bod komen.

WAT ZIJN VLUCHTELINGEN?
Vluchtelingen verlaten hun land noodgedwongen omdat hun leven of hun vrijheid in gevaar is. Ze worden niet beschermd in hun eigen land, en vaak is het zelfs hun eigen overheid die hen vervolgt. Als ze geen bescherming vinden in een ander land riskeren ze gedood te worden of zonder rechten te moeten overleven.

WAT ZIJN ASIELZOEKERS?
Als vluchtelingen aankomen in België kunnen ze asiel, dat is bescherming, aanvragen. Tijdens hun asielprocedure noemen we hen asielzoekers. Wordt hun asielaanvraag aanvaard, dan worden ze beschermd als vluchteling of onder de titel ‘subsidiaire bescherming’.

WAT IS DE CONVENTIE VAN GENÈVE?
Tijdens de twee wereldoorlogen sloegen heel wat mensen op de vlucht. Om vluchtelingen te beschermen werd op 28 juli 1951 de Conventie van Genève in het leven geroepen. Dit vluchtelingenverdrag werd ondertekend door 150 landen, waaronder België. Daarmee beloofden deze landen iedereen te beschermen die in eigen land niet beschermd wordt. Op basis van de definitie vastgelegd in dit verdrag kan iemand erkend worden als vluchteling. Dat kan als: 
  • hij of zij gevlucht is uit zijn of haar land en zich buiten de grenzen van dat land bevindt en; 
  • hij of zij een terechte vrees heeft vervolgd te worden omwille van ras, godsdienst, nationaliteit, politieke overtuiging, of omdat hij of zij bij een bepaalde sociale groep hoort (bv. homo’s, vrouwen …) en; 
  • hij of zij geen bescherming kan aanvragen in eigen land.

WAT IS SUBSIDIAIRE BESCHERMING?
Wanneer in een land oorlog woedt of willekeurig geweld er deel uitmaakt van de dagelijkse gang van zaken, en dus alle burgers in gevaar zijn, geldt het principe van individuele vervolging niet. Deze mensen kunnen dan niet rekenen op de Conventie van Genève om beschermd te worden. Toch is het voor deze mensen te gevaarlijk om in hun land te blijven. Ze hebben dus een duidelijke nood aan bescherming. Daarom besloot de Europese Unie een nieuwe vorm van bescherming in te voeren: de subsidiaire bescherming. Deze status biedt bescherming aan mensen op de vlucht voor een oorlog of burgeroorlog, foltering of onmenselijke behandeling en doodstraf of executie.
Omdat het meestal gaat over mensen op de vlucht voor een oorlog, worden ze vaak oorlogsvluchtelingen genoemd.

WAT ZIJN NBMV?
Niet-begeleide minderjarige vreemdelingen (NBMV) zijn jonge vreemdelingen onder de 18 jaar die in België wonen zonder begeleiding van hun ouders of een wettelijke voogd. In sommige gevallen komen de jongeren alleen toe in ons land, in andere gevallen verdwenen hun ouders in ons land of keerden de familieleden terug naar hun thuisland of naar een ander land. Een deel van de NBMV vraagt asiel aan, maar zeker niet allemaal. NBMV zijn zeer kwetsbaar. In hun land van herkomst lieten ze alles achter. Hier hebben ze omwille van hun specifieke situatie recht op opvang en bescherming, op rechtsbijstand en vaak ook psychologische hulp.

WAAROM NEMEN VLUCHTELINGEN NIET GEWOON HET VLIEGTUIG?
Vliegtuigmaatschappijen willen geen vluchtelingen meenemen. Ze hebben immers geen visum. De maatschappijen zijn verplicht om op hun kosten de vluchtelingen terug mee te nemen naar het vertrekpunt wanneer blijkt dat de vluchteling geen recht heeft om te blijven.

KOMEN DE MEESTE VLUCHTELINGEN NAAR EUROPA?
Neen. De meeste vluchtelingen vluchten naar een andere regio in hun eigen land of naar een buurland. Ze komen dus meestal in derdewereldlanden terecht die hen niet altijd kunnen beschermen. Slechts een op de zeven vluchtelingen trekt naar het Westen op zoek naar bescherming.

WELKE NATIONALITEITEN VLUCHTEN ER NAAR BELGIË, BIJ VOLWASSENEN EN BIJ MINDERJARIGEN?
Einde 2015 had bijna een vierde van de asielzoekers, erkende vluchtelingen en subsidiair beschermden de Syrische nationaliteit. Daarna volgden asielzoekers uit Irak, Somalië en Afghanistan. Bij de asielzoekers, erkende vluchtelingen en subsidiair beschermden was zeventig procent man. Uiteraard veranderen ook de nationaliteiten naargelang er humanitaire crisissen ontstaan.
Provincie West-Vlaanderen
​dienst erfgoed

www.WOIindeklas.be

educatie14-18@west-vlaanderen.be
050/40.70.42
Foto
 
  • welkom
  • educatief aanbod
    • kleuter- en basisonderwijs
      • Snipstory
    • secundair onderwijs
      • memorydate
    • wo I herinneren voor iedereen
  • thematisch aanbod
    • this is not a game
      • handleiding
        • eindtermen
        • hoe pak je het aan?
        • het spelmateriaal
        • spelregels
        • het nagesprek
      • extra suggesties
        • algemeen
        • filmpjes en documentaires
        • lessuggesties en inspiratiebundels
        • diverse thema's
      • veelgestelde vragen
      • colofon
      • lancering 20 juni 2017
    • Kraterfront
      • Basispakket
        • Littekens
        • Mijnenslag
          • Foto's beschouwen
            • Spanbroekmolen krater
            • Kruisstraat krater
            • Maedelstede krater
            • Peckham krater
            • Petit Bois krater
        • Lichttekens
      • Uitbreiding
      • Foto's Kraterfront
    • In de voetsporen van Sher Singh
      • algemeen
        • totale oorlog in Vlaanderen 1917
        • educatief pakket basisonderwijs
      • in de voetsporen van sher singh
        • start van het project
        • 1. Arras - Frankrijk
        • 2. Bernaville - Frankrijk
        • 3. Harigourt - Frankrijk
        • 4. Poelkapelle - België
        • 5. Hamelincourt - Frankrijk
        • 6. Armentières - Frankrijk
        • 7. Kemmel - België + Hartennes et Taux - Frankrijk
        • 8. Kemmel - België
        • 9. Epiloog luitenant - kolonel J.Shakespear
      • wonen en leven in India
        • India - de onmogelijke vraag
        • India - steekkaart
        • India - woordenboek
      • colofon
      • bronmateriaal
  • subsidies
  • contact