WOI in de klas
  • welkom
  • educatief aanbod
    • kleuter- en basisonderwijs
      • Snipstory
    • secundair onderwijs
      • memorydate
    • wo I herinneren voor iedereen
      • this is not a game
        • handleiding
          • eindtermen
          • hoe pak je het aan?
          • het spelmateriaal
          • spelregels
          • het nagesprek
        • extra suggesties
          • algemeen
          • filmpjes en documentaires
          • lessuggesties en inspiratiebundels
          • diverse thema's
        • veelgestelde vragen
        • colofon
        • lancering 20 juni 2017
      • wedstrijd wo I
  • thematisch aanbod
    • Kraterfront
      • Basispakket
        • Littekens
        • Mijnenslag
          • Foto's beschouwen
            • Spanbroekmolen krater
            • Kruisstraat krater
            • Maedelstede krater
            • Peckham krater
            • Petit Bois krater
        • Lichttekens
      • Uitbreiding
      • Foto's Kraterfront
    • In de voetsporen van Sher Singh
      • algemeen
        • totale oorlog in Vlaanderen 1917
        • educatief pakket basisonderwijs
      • in de voetsporen van sher singh
        • start van het project
        • 1. Arras - Frankrijk
        • 2. Bernaville - Frankrijk
        • 3. Harigourt - Frankrijk
        • 4. Poelkapelle - België
        • 5. Hamelincourt - Frankrijk
        • 6. Armentières - Frankrijk
        • 7. Kemmel - België + Hartennes et Taux - Frankrijk
        • 8. Kemmel - België
        • 9. Epiloog luitenant - kolonel J.Shakespear
      • wonen en leven in India
        • India - de onmogelijke vraag
        • India - steekkaart
        • India - woordenboek
      • colofon
      • bronmateriaal
  • subsidies
  • contact
  • welkom
  • educatief aanbod
    • kleuter- en basisonderwijs
      • Snipstory
    • secundair onderwijs
      • memorydate
    • wo I herinneren voor iedereen
      • this is not a game
        • handleiding
          • eindtermen
          • hoe pak je het aan?
          • het spelmateriaal
          • spelregels
          • het nagesprek
        • extra suggesties
          • algemeen
          • filmpjes en documentaires
          • lessuggesties en inspiratiebundels
          • diverse thema's
        • veelgestelde vragen
        • colofon
        • lancering 20 juni 2017
      • wedstrijd wo I
  • thematisch aanbod
    • Kraterfront
      • Basispakket
        • Littekens
        • Mijnenslag
          • Foto's beschouwen
            • Spanbroekmolen krater
            • Kruisstraat krater
            • Maedelstede krater
            • Peckham krater
            • Petit Bois krater
        • Lichttekens
      • Uitbreiding
      • Foto's Kraterfront
    • In de voetsporen van Sher Singh
      • algemeen
        • totale oorlog in Vlaanderen 1917
        • educatief pakket basisonderwijs
      • in de voetsporen van sher singh
        • start van het project
        • 1. Arras - Frankrijk
        • 2. Bernaville - Frankrijk
        • 3. Harigourt - Frankrijk
        • 4. Poelkapelle - België
        • 5. Hamelincourt - Frankrijk
        • 6. Armentières - Frankrijk
        • 7. Kemmel - België + Hartennes et Taux - Frankrijk
        • 8. Kemmel - België
        • 9. Epiloog luitenant - kolonel J.Shakespear
      • wonen en leven in India
        • India - de onmogelijke vraag
        • India - steekkaart
        • India - woordenboek
      • colofon
      • bronmateriaal
  • subsidies
  • contact
1917 Totale oorlog in Vlaanderen

Wat?

Snipstory is een sociaal-interactieve-digital storytelling-webbased tool die gebruikers toelaat om bij historische feiten persoonlijke info van getuigen toe te voegen onder de vorm van foto’s, filmpjes, tekst, … en zo een verhalenboek op te stellen. Al deze gegevens worden ook zichtbaar gemaakt op een interactieve kaart.  Leerlingen worden warm gemaakt om ook de monumenten gekoppeld aan hun personage te bezoeken, om daar, ter plaatse, het verhaal nog meer tot leven te wekken. www.snipstory.be 

Hoe?

Het project wordt door middel van human centred design ontwikkeld.
Human Centered Design is een creatieve manier om problemen op te lossen en uitdagingen aan te pakken in de samenleving. Bij een HCD-proces wordt de doelgroep centraal geplaatst in het ontwerp. We gaan samen met de doelgroep noden en uitdagingen in kaart brengen en oplossingen bedenken en creëren. We geloven in cocreatie en willen talenten samen brengen om oplossingen te ontwikkelen die écht relevant zijn. Human Centered Design gaat om empathie opbouwen, ideeën verzamelen, prototypen, testen, co-creëren met de mensen voor wie je designt en uiteindelijk nieuwe, innovatieve oplossingen de wereld in te sturen.
Het platform werd door studenten tijdens de Open Summer of Code ontwikkeld. Er werd uitgebreid getest halverwege deze periode in de IBO de Boomgaard in Gits. September-oktober wordt het project terug voorgesteld aan de klassen die mee gebrainstormd hebben rond dit project: VBS Gits, OLV Basisschool Ingelmunster en leefschool het Biezebos in Waregem.

Partners?

provincie West-Vlaanderen
projectvereniging BIE
!Drops
​Bednet
Open Knowledge Belgium - #OSOC17 Lees hun verslag!

Doelen?

  • Leerlingen maken kennis met de geschiedenis van WOI door middel van het opstellen van de persoonlijke verhalen,
  • project is zowel voor gewoon onderwijs, als buitengewoon onderwijs, als langdurig zieke kinderen thuis toegankelijk,
  • ontsluiten van WOI erfgoed: monumenten/begraafplaatsen/… blijvend bezoekers genereren naar deze plaatsen door middel van de connectie met een persoon gecreëerd binnen dit project
  • het ontsluiten van WOI immaterieel erfgoed,
  • het ontsluiten van WOI beeldmateriaal (video-foto)
  • mediawijsheid bij kinderen vergroten,
  • bestaande databank(en) met personen ontsluiten (in eerste instantie met de verhalen van de 100 Nieuw-Zeelanders),
  • bestaande databank(en) aanvullen met materiaal verkregen door de zoektocht van de kinderen/(her-) introductie in scholen
  • WOI ook na 2018 levendig houden in de klas.

    Op de hoogte blijven?

Hou me op de hoogte
Provincie West-Vlaanderen
cel Oorlog en Vrede
Woumenweg 100
​8600 Diksmuide

www.WOIindeklas.be

educatie14-18@west-vlaanderen.be
​051/519.365
Foto
Foto
 
  • welkom
  • educatief aanbod
    • kleuter- en basisonderwijs
      • Snipstory
    • secundair onderwijs
      • memorydate
    • wo I herinneren voor iedereen
      • this is not a game
        • handleiding
          • eindtermen
          • hoe pak je het aan?
          • het spelmateriaal
          • spelregels
          • het nagesprek
        • extra suggesties
          • algemeen
          • filmpjes en documentaires
          • lessuggesties en inspiratiebundels
          • diverse thema's
        • veelgestelde vragen
        • colofon
        • lancering 20 juni 2017
      • wedstrijd wo I
  • thematisch aanbod
    • Kraterfront
      • Basispakket
        • Littekens
        • Mijnenslag
          • Foto's beschouwen
            • Spanbroekmolen krater
            • Kruisstraat krater
            • Maedelstede krater
            • Peckham krater
            • Petit Bois krater
        • Lichttekens
      • Uitbreiding
      • Foto's Kraterfront
    • In de voetsporen van Sher Singh
      • algemeen
        • totale oorlog in Vlaanderen 1917
        • educatief pakket basisonderwijs
      • in de voetsporen van sher singh
        • start van het project
        • 1. Arras - Frankrijk
        • 2. Bernaville - Frankrijk
        • 3. Harigourt - Frankrijk
        • 4. Poelkapelle - België
        • 5. Hamelincourt - Frankrijk
        • 6. Armentières - Frankrijk
        • 7. Kemmel - België + Hartennes et Taux - Frankrijk
        • 8. Kemmel - België
        • 9. Epiloog luitenant - kolonel J.Shakespear
      • wonen en leven in India
        • India - de onmogelijke vraag
        • India - steekkaart
        • India - woordenboek
      • colofon
      • bronmateriaal
  • subsidies
  • contact
✕