Doel:
Met onderstaande leestekst verduidelijken we de voorbereiding (1915-1917) en het verloop van de Mijnenslag bij Mesen, beluisteren we de getuigenis uit het dagboek van onderpastoor Van Walleghem uit Dikkebus en bekijken we de littekens in het landschap van de Westhoek.
Vooraf:
Vraag de kinderen wat ze weten over de Eerste Wereldoorlog. Teken een tijdslijn en eenvoudige kaart. Vertel ook over de vastgelopen frontlijn in de loopgraven vanaf winter 1914 van Nieuwpoort, over de IJzeromgeving naar Ieper en verder naar Frankrijk. Meer achtergrondinformatie over de Mijnenslag vind je hier.
a. Leestekst: ‘Mijnenslag’
Hardop lezen van de tekst ‘De Mijnenslag bij Mesen’. Lees de tekst ‘de Mijnenslag bij Mesen’ hardop of laat de leerlingen dit doen. Daarna laat je hen vertellen wat er in chronologische volgorde gebeurde vanaf de stellingenoorlog eind 1914, over de voorbereidingen voor het graven van tunnels vanaf 1915 tot de Mijnenslag op 7 juni 1917.
b. Luisteroefening: ‘Achiel Van Walleghem’
Niet alleen de soldaten zijn getuige van deze ‘aardbeving’: ook mensen uit de omgeving van Mesen, vertellen nadien over deze schokkende nacht. Achiel van Walleghem, onderpastoor van Dikkebus, een landelijk dorp even voorbij de stad Ieper, vlucht in juni 1916 een paar dorpen verder naar Reningelst. Hij schrijft daar heel nauwkeurig over de oorlog in zijn dagboek. Bekijk/beluister het dagboekfragment op de website. Nadien kan je wat dieper ingaan op de zinnen: Och, ’ t ware geen mensenslachterij, men zou het prachtig noemen. Voor ons getuigen is dat niets, doch wat moet het zijn voor die honderdduizend mannen die daar leven en woelen in die vuurpoel. In de uitbreidingen vind je nog meer getuigenissen.
c. Foto’s beschouwen: ‘Littekens in het landschap’
Littekens in het landschap. Bekijk samen met de leerlingen de luchtfoto’s op de website. Door het balkje te verschuiven laat je beelden van het verleden overvloeien in het heden. Op die manier wordt het thema ‘het landschap als laatste getuige’ plots heel duidelijk. (Merk op: de online foto’s laden soms traag.)
Met onderstaande leestekst verduidelijken we de voorbereiding (1915-1917) en het verloop van de Mijnenslag bij Mesen, beluisteren we de getuigenis uit het dagboek van onderpastoor Van Walleghem uit Dikkebus en bekijken we de littekens in het landschap van de Westhoek.
Vooraf:
Vraag de kinderen wat ze weten over de Eerste Wereldoorlog. Teken een tijdslijn en eenvoudige kaart. Vertel ook over de vastgelopen frontlijn in de loopgraven vanaf winter 1914 van Nieuwpoort, over de IJzeromgeving naar Ieper en verder naar Frankrijk. Meer achtergrondinformatie over de Mijnenslag vind je hier.
a. Leestekst: ‘Mijnenslag’
Hardop lezen van de tekst ‘De Mijnenslag bij Mesen’. Lees de tekst ‘de Mijnenslag bij Mesen’ hardop of laat de leerlingen dit doen. Daarna laat je hen vertellen wat er in chronologische volgorde gebeurde vanaf de stellingenoorlog eind 1914, over de voorbereidingen voor het graven van tunnels vanaf 1915 tot de Mijnenslag op 7 juni 1917.
b. Luisteroefening: ‘Achiel Van Walleghem’
Niet alleen de soldaten zijn getuige van deze ‘aardbeving’: ook mensen uit de omgeving van Mesen, vertellen nadien over deze schokkende nacht. Achiel van Walleghem, onderpastoor van Dikkebus, een landelijk dorp even voorbij de stad Ieper, vlucht in juni 1916 een paar dorpen verder naar Reningelst. Hij schrijft daar heel nauwkeurig over de oorlog in zijn dagboek. Bekijk/beluister het dagboekfragment op de website. Nadien kan je wat dieper ingaan op de zinnen: Och, ’ t ware geen mensenslachterij, men zou het prachtig noemen. Voor ons getuigen is dat niets, doch wat moet het zijn voor die honderdduizend mannen die daar leven en woelen in die vuurpoel. In de uitbreidingen vind je nog meer getuigenissen.
c. Foto’s beschouwen: ‘Littekens in het landschap’
Littekens in het landschap. Bekijk samen met de leerlingen de luchtfoto’s op de website. Door het balkje te verschuiven laat je beelden van het verleden overvloeien in het heden. Op die manier wordt het thema ‘het landschap als laatste getuige’ plots heel duidelijk. (Merk op: de online foto’s laden soms traag.)